Mit tesz a város annak érdekében, hogy a légszennyezettség télen a fafűtés megnövekedett mértéke miatt ne haladja meg a határértéket? Ezt az egyszerű kérdést tette fel Miskolczi László egykori alpolgármester a csütörtöki közgyűlésen. Amire Fejér Andor alpolgármester adott fellengzős választ.
A volt alpolgármester elöljáróban úgy fogalmazott, hogy magas az infláció, gyenge a forint, egekbe szöknek az árak. A rezsiárak miatt sok család megélhetése került veszélybe. Sokaknak a gáz kiváltására más alternatívákat kellett keresniük. Sok szegényebb családnál a fafűtésre való átállás jelenti az egyetlen megoldást.
Csakhogy a levegő minősége a téli időszakban romlik, amihez hozzájárul az időjárás, a gépjárműforgalom, továbbá a nem megfelelő fűtésre használt anyagok és a megnövekedett fafűtés.
Ezek így együtt többlet légszennyezést jelentenek. Szolnok amúgy sem áll jól légszennyezettség tekintetében, tehát felvetődik a kérdés: mit kíván a városvezetés tenni annak érdekében, hogy a fával való fűtés kapcsán megnövekedett légszennyezést az egészségügyi határérték alatt tartsa.
Fejér Andor alpolgármester örömmel adott választ a kérdésre. Mint mondta, legalább elmondhatja, hogy Szolnok milyen intézkedéseket hozott az ügy érdekében.
És akkor elkezdte sorolni hosszasan a megtett intézkedéseket, de előtte kijelentette, hogy Szolnokon az elmúlt években a légszennyezettség az egészségügyi határértéket egyszer sem érte el. Csak egyszer érte el a tájékoztatási határértéket.
Majd felsorolta, hogy miket tett a város. Mint megtudtuk, a város tűzifát oszt azért, hogy ne mindenféle anyaggal fűtsenek a rászorulók. Továbbá fát ültetnek, a város súly- és sebességkorlátozást vezetett be, elektromos autókat szerzett be, növelte az elektromobilitást, gázüzemű buszokkal segítette a Volánt, illetve 10 elektromos buszt állít üzembe várhatóan tavasszal. Növelte a kerékpárúthálózatot, a város 17 pontján folyamatosan monitorozzák a forgalmat.
A szálló por csökkentése érdekében utcaseprést végeznek, hat helyen mérnek légszenyezettséget.
Folyamatban van a szandai elkerülő tervezése, illetve a zöldenergiát részesítik előnyben.
Végezetül – mintegy belerúgva képletesen a képviselőbe -. kijelentette, nem érti, hogy miért kérdez ilyet egy olyan képviselő, aki a konzultációs ívek összegyűjtésére és elégetésére buzdítja a szavazókat. (Mint ismert, a Momentum helyi szervezete gyűjti az úgynevezett kamu konzultációs íveket, amire 10 milliárdot költött a kormány.)
Miskolczi válasza az volt erre, hogy ők azzal védik a környezetet, hogy a kamu konzultációs papírokat megsemmisítik
Mármost egyébként nem tiszta, hogy hogyan tudja a téli légszennyzettséget csökkenteni az, hogy nyáron egyebek mellett a városháza elektromos autókat használ, de álljon itt a szolnoki légszennyezettségről néhány korábbi hír.
Maga a megyei kormánypárti médium írta meg 2022. januárjában, hogy: “Egészségtelennek minősítették Szolnok levegőjét a Nemzeti Népegészségügyi Központ mérései alapján.” A Válaszúton Alapítvány tizenöt várost, közte Szolnokot érintő vizsgálata arra jutott, hogy összesen közel négyezer ember idő előtti halálozásáért felelős a légszennyezettség.
2021. február végén egészségtelennek minősítették a levegő minőségét.
Ugyancsak egészségtelen volt a levegő 2021. októberében és decemberében is.
2018. januárjában a Szolnoki Napló közölte, hogy a szálló por (PM10) magas koncentrációja miatt Szolnokon veszélyesnek minősítették a levegőt. 2012-ben sem volt jobb a helyzet.
Látható tehát, hogy többször is egészségtelen Szolnok levegője.
Azzal pedig, hogy mit válaszol Fejér Andor, nem árt vigyázni. Például egyszer ugyancsak képviselő kérdésre azt mondta szintén a közgyűlés élő közvetítésében, hogy az M4-es építése érdekében csak pár kamion jár a Verseghy úton, miközben a lakók több tucatnyi kamiont regisztráltak önkéntes alapú felméréseikben.